Sunday, August 2, 2009

semalam...

card petugas
..1 ogos 2009..
Aku bertanggungjawab menjadi salah seorang petugas acara Konsert Antara Dunia anjuran Gamis…selalunya ayat bertanggungjawab ini digunakan untuk sesuatu yang berat perlu dilakukan tapi dissat aku tiba di Stadium Malawati Shah Alam semalam aku hanya melengung sahaja dan tidak melakukan apapun..haha…jadi sesuaikah aku menggunaan ayat tersebut?apapun bukan itu yang aku mahu ceritakan…

1ogos menyaksikan dua perkara besar buatku..membuat pilihan kadang2 menyesakkan..tidak mampu manusia membuat 2perkara besar dalam satu masa..memilih ke demo atau menjadi petugas yang mmg dirancang sekian lamanya bknlah sng..apa lg mahu kedua2 tempat sekaligus lagilah tidak terdaya….langkah mudah adalah dgn menyelesaikan tugas yang sudah lama dirancang…kecewa ttp ada kerana suara sudah seperti tidak tertahan mahu menjerit menyebut “mansuhkan ISA”…mata seperti ketagih mahu merasa kepedihan terkena water canon…aku sudah biasa terkena dgn air asid tersebut…hah..boleh tahan,saat itu aku baru tingkatan 1 kalau tidak silap…pengalaman yang tak dapat dilupakan…=) bangga aku menceritakan hal tersebut kpd kwn2 disekolah..ingat di saat itu pepimpin mengamuk dgn menunjukkan taring mereka yang tumpul dgn menghantar kepala2 merah di stp pelusuk ceramah yang diadakan walaupun diadakan dimarkaz Pas sendiri..pengalaman lama…manisnya sampai sekarang…

Menyesal disaat ayah dan mak menelefon menceritakan tntg kakakku yang terkena semburah air keramat cap kepala dan truck merah…dan aku hanya menongkat dagu dikeriuhan bunyi muzik2 untuk preparation concert pada malamnya…terlalu ramai committee yang semangat mahu menolong (ramai yang berminat dgn gerak kerja Islam)..alhamdulillah….berkali2 aku merungut kepada ayah atas kekesalan tidak dapat ke demo…kata ayah “tak pa..tolong yang tu (concert) pun kira tolong Islam jgk. Janji ada sumbangan.Jgn dok saja sudah”..dan sebagai memujuk ayah menyambung “malam ni clear (best/syok) la..tok guru Nik Aziz rasmi,siap nak baca puisi lagi”..haha..ayah mmg mcm tu..aku layan ja..walaupun xla reda sgt perasaan aku…

Dimalamnya…
Wah,ramai jgk orang yang datang concert tersebut…seperti suasana muktamar Pas ke55 disesi perbahasan sahaja suasananya..hehe..terkenang kembali detik itu bersama kawanku..=) malahan aku rasa lebih ramai dari itu..disaat pengunguman ketibaan VIP aku seperti hilang rasa rugi tidak menyertai demo apabila melihat ketibaan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat..keperibadiaannya membuat aku jadi kagum kpd beliau.. “tu la korang tak nak dok dpn tadi,kan dah terlepas nak ambil gambar Tok Guru” luahku kpd kwn2…emo la pulak yer…hehe..aku xder la marah pun…saje je nak bagi mereka2 itu cuak…sebagai persediaan aku berpakat dgn seorang kawanku turun kebawah supaya senang untuk mengambil gambar bila Tok Guru merasmikan majlis..disaat Tok Guru berpantun aku bersama rakan dgn muka yang tak malunya kehadapan pentas untuk mengambil gambar..dan disaat keberangkatan pulang pun sempat jgk aku snap gambar beliau…(p/s:mungkin bagi kaum adam bersalaman dgn Tuan Guru adalah satu kebanggaan tapi bagi kaum hawa dapat melihat gambar, itu sudah cukup memberi semangat baru seperti menerima taujihad baru dari seorang Mursyidul Am yang dikagumi setiap insan)…ini mengingatkan aku tentang setiap sesuatu itu ada hikmahnya selagi mana berbuat kebaikan insyaAllah kita tak akan merasa rugi…kalau buat jahat mana nak ada hikmahnya…yang ada cuma dosa..

Persembahan yang menarik disajikan kepada para tetamu…menyirap darah semangat disaat mendengar persembahan kumpulan nasyid dari Indonesia,Shoutul Harakah (selama ni Cuma dapat tgok di vcd and youtube je,skrang tgok live)…ada yang bangun dan bersemangat bersama-sama menyanyikan lagu tersebut..bagi aku disaat mendengar lagu bahtera kehidupan sudah cukup membuatkan semangat berkobar2…insyaAllah aku mampu menjadi serikandi Islam..AMIN..

Apa pengajaran yang dapat aku ambil dari hiburan ini?
Pertama:setiap lagu mempunyai daya tarikan yang tersendiri,terpulang kpd seseorang untuk menilai dan mentafsirnya
Kedua: yang penting adalah motif nasyid atau lagu itu disampaikan…dan bukanlah pakaian hehe..tukar baju 2,3 kali pun kalau xder motif tak guna…tapi yang semalam nampak mantap dan mampu memberi pengajaran..alhamdulillah…TAHNIAH buat Gamis…
Ketiga:berhibur tiada salahnya kerna hiburan itu indah,hanya pabila salah memilihnya membuat kita jadi bersalah…macam pernah kulihat ayat ini,tapi dimana ya…=) fikir2kan dan selamat beramal….
Wallahua’lam….







No comments:

Post a Comment