Monday, March 4, 2013

Politik........kotor?

Aku ini siswa sarjana Ekonomi Politik,
Belajar aku bidang Politik,
Hari-hari hadap bahan dan buku politik,
Tapi aku pening kepala dengan politik.

Aku ini suka politik,
Sarapan pagi berita politik,
Makan tengah hari, makan malam berita politik,
Tapi aku pening kepala dengan politik.


Masa mula-mula aku buat keputusan memilih melanjutkan pelajaran peringkat sarjana dalam bidang ekonomi politik dulu, atas dasar aku memang suka politik, tapi politik masa belajar dalam kelas lain, politik realiti (Malaysia) lain. Semua ni buat aku pening. Politik itu bukan suatu yang kotor, manusia kotor palit benda kotor pada politik yang tak kotor buat politik jadi kotor!

Manusia, sudah-sudah lah main kotor, apa kau tak jijik dengan kotor, sebab kotor itu kotor, kotor bagi banyak penyakit, kotor bagi banyak masalah, kotor memang kotor!

Manusia, tak payah lah kau tuduh orang itu kotor kalau kau pun tak berhenti main kotor, kau tak sedar pula kau main kotor, sampaikan kau tambahkan kotor pada diri kau yang sudah sedia kotor!

P/s: Politik perlu ikut Islam, ada akhlak, ada etika, ada adab, ada tatatertib. Ikut Islam tiada politik kotor. :D



No comments:

Post a Comment