Wednesday, February 25, 2009

kisah masa.....

menurut DR.Yusuf Al-Qaradhawi...seorang ulama' yang xdapat lagi disangkal 'ke-ulama' kannya',beliau berkata ciri-ciri masa ini terbahagi kepada:


1) masa yang pantas berlalu

2) masa yang lalu tak akan kembali

3) hargai masa yang lalu


menyikap soal masa mmbuatka aku terfikir tntg pembaziran2 masa yg sering aku lakukan...sedar dan sengaja yg mmpu aku elak dan patut aku elak tp aku xbuat...kenapa dan apa sebabnya?????solan ini lah yang lebih susah untk aku jwb....tapi mungkin kerana aku blum ada silibus masa yang perlu aku study dlm terus memelihara masa buat aku...terus terang aku katakan...dalam 24jam masa dlm sehari mungkin satu per empatnya shj aku gunakan dgn perkara2 yang mengikut silibus masa...atau mungkin kurang dari itu....


berbalik kpda ciri2 yang dinyatakan oler Dr.Yuf Al-Qaradhawi ;


1)masa yang pantas berlalu...

aku sedar perkara ini....

seminggu yang lalu...aku rasakan bagai semalam...perkara ini terus mmbuat aku terfikir tntg penghujung dunia yang fana ini dan kematian yang entah bila....mati???berbicara tntg mati mengingatkan aku tntg per janjian Allah kepada ummat dan hambaNYa tntg tidak ada sesaat pun lewat atu tercepat kematiannya....(AL-MUKMINUN)


2)masa yang lalu takan kembali.....

apa kau pernah lihat masa lalu kau berulang????


3)hargai masa yang lalu....

dengan apa????dgn amalan soleh yang mmpu kau jual untuk kebahagian akhirat kelak....


so,aku nak tazkirah ni btl2 tp bagi pengajaran buat diri aku.....

jgn dah jadi....baru nk melatah,...

is no use to cry over a split milk.....

No comments:

Post a Comment