Sunday, April 11, 2010

aku tengah boring.... :)

looking here and there...reading this and that...playing this and that...ternyata tak dapat menghilagkan bosan aku yg levelnya baru ditahap pertama...

cuti kalau lama2 tapi ada kawan ok lagi rather than duduk melangut tongkat dagu...hahaha...

cuti almost 3 weeks la jugak...best jgk cuti if we can spend the whole holidays beneficially...hm,tapi aku xdak aktiviti yg best lagi setakat ni...huhu...thats why pening2 lalat jugak dibuatnya...haha

story sket...
ape perasaan korang if ur friends yg before this u all expecting them to be good person and plus hope they're good tapi sebenarnye hampeh?

ok, mcm ni la...semua manusia directly or indirectly, voluntarily or not sebenarnya have their own responsibilities...for us yg Muslim ni actually ade tanggungjawab besar as a da'i...nak jadi da'i ni persediaan kena cukup mantap...senang nak cakap i'm a Muslim..tapi nak become good muslim yg can be good example or role model terhadap other Muslims and also non-Muslim bukan senang mcm kita jangkakan dan rasakan yg tru baring and mimpi boleh buat...huhu

Nabi Muhammad s.a.w bersabda, klu nampak kemungkaran cegahlah menggunakan tangan(kuasa),lisan,hati...yg demikian(hati) adalah selemah2 iman...

bila kita lihat hadith ni, cuba kita lihat dan renung balik where's our level of iman sebenarnye...yang paling tinggi or yg the lowest one....ada kita pernah tegur directly dekat sape2 yg kite nampak ade buat mungkar?or we just let it be and kata at least aku benci...???

klu kita pernah buat,yang directly tegur that person bagus la...tapi klu kita hanya asyik mampu benci dgn hati sebenarnye not good enough la kite ni...tapi INGAT!!! it's better than kite xrasa apa2 dlm hati kita bahkan membenarkan kemungkaran tersebut...

secondly, those yg pegang title MUSLIM sebenarnya bertanggungjawab jugak dengan diri sendiri, Allah, and other creatures...klu dah ur own responsibility nak kena tutup aurat,behave, have good manners, xperlulah sampai orang nak kena tegur baru u should realise yg these are ur responsibilities...terutama yg mmg dah tahu tapi buat2 tak tahu...u all sebenarnye bertanggungjawab nak jawab kat akhirat kelak tau, for what and all things yang u all buat kat atas muka bumi Allah ni....rasenye xde istilah nati solat aku tutup la aurat,since a Muslim should know ape sebenarnya istilah aurat...

nak citer sket, aku ni suka hafal...sometime exam math pon hafal some formulas..and for that reason aku cube,try,test utk avoid all the things yg lagha dan kurang wajar...tapi klu aku nak avoid je tibe2 semua sisters kat mahalah pakai baju yg xcukup saiz dan tak cukup padan untuk badan dorang xke namanye mata aku dah diserang dgn perkara maksiat and ape yg aku jg tersia2...aduhai mata~

peringatan utk diri aku and yg lainnya...jagalah diri dan maruah kita...Allah dah cukup adil untuk semua ummat Islam dan all of His creatures..klu Dia kata aurat wanita tu all parts of body except muka dan tapak tangan maksudnya kena la tutup semua except both parts...xpayah la nak pertikai lagi...sebab He knows well tentang kebaikan hambaNya...bukankah Dia yang mencipatakan kita semua...

"maka pakah kamu memikirkan Kami memcinptakan kamu tanpa sebab, dan kemudian kamu tidak akan dibangkitkan semula???"...QURAN

berfikirlah manusia...dunia tak kekal lama..akhirat jua yg kekal abadi...

No comments:

Post a Comment